Valentin Vasilescu: Ce am avut, de ce ne-am bătut joc şi cu ce ne-am pricopsit de la americani?


Mulţi necunoscători în ale aviaţiei spun că afacerea F-16 a guvernului Victor Ponta este rentabilă pentru piloţii români şi că în sfârşit PSD-ul este cel care face ceva şi pentru ei. Numai fraierul de Ceauşescu a fost cel care a comandat din URSS 45 de avioane MiG-29 din care doar 21 (17 monoloc și 4 biloc) au apucat să fie livrate, primele patru ajungând la Regimentul 57 Aviație Vânătoare de la baza aeriană de la M. Kogălniceanu, chiar înainte de evenimentele din decembrie 1989, Guvernul Petre Roman anulând comanda pentru restul de 24 de avioane. După nici 10 ani de operare, în iunie 1999 a fost semnat un contract între Aerostar Bacău, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems (Israel) pentru realizarea unui avion MiG-29 Sniper demonstrator. Programul de modernizare care urma să se desfăşoare la fabrica AEROSTAR din Bacău includea şi controale obligatorii pentru prelungirea resursei în ani a avionului şi implementarea unui pachet de modernizare.

– Prima operaţiune din acest pachet consta în înlocuirea afişajului analogic din cabină cu două display-uri color multifuncţionale cu dimensiunea 15×20 cm, concomitent cu montarea aparaturii de bord de rezervă, adică a celui de-al treilea display (BFI-Back-Up Flight Instrument), dispus pe panoul central între celelalte două MFCD.

– A doua operaţiune consta în înlocuirea vechiului Head-Up Display (HUD) cu unul cu unghi mare de vizare şi panou de comanda frontală UFCP şi montarea unui display pentru receptorul de avertizare radar (RWR), dispus în dreapta cabinei.

– A treia operaţiune consta în montarea calculatorului digital de misiune (MMRC), conectat la magistrala de date MIL-STD-1553 B (identică cu cel de pe F-16), al procesorului de date aerodinamice (ADC) şi a celor două staţii radio (cu securizare a vocii şi salt în frecvenţă), de navigaţie inerţială cuplat cu receptor GPS, de radionavigaţie de ultima generaţie (VOR/ILS/DME) şi transponder IFF.

– A patra operaţiune consta în montarea sistemului de transfer date si a unui sistem video de cabină (CTVS), cuplat cu un înregistrator video de bord (VTR).

Pachetul de modernizare al MiG-29 Sniper, descris anterior, fiind similar conversiei celor 12 F-16 de la standardul Block15 la standardul MLU (Mid-Life Update), pe care o realizează acum, după 13 ani firma portugheză OGMA.

http://romanian.ruvr.ru/2013_10_12/Este-rentabila-pentru-Romania-achizitia-de-F-16-vechi-din-Portugalia-8312/

În paralel, au fost menţinute sistemele de detecţie ruseşti în infraroşu (IRST- KOLS), adaptând sistemul de conducere a focului şi de război electronic de ultimă generaţie pentru menţinerea doar a armamentului rusesc performant. S-a optat pentru instalarea unui nou radar (altul mai performant decât ELTA EL/M-2032, montat pe MiG-21 LancerR în 1996). Primul zbor al demonstratorului a avut loc la data de 05.05.2000, programul de încercări în aer progresând rapid, pe 26.05.2000, el a fost declarat finalizat, urmând ca din 2001 să înceapă operaţiunea de modernizare pentru toate avioanele MiG-29 din dotarea armatei române, rezultând un avion care era în cam toate privinţele superior lui F-16, cel care urmează să intre modernizat în dotarea aviaţiei române.

http://toad-design.com/migalley/wp-content/gallery/equipment/mig29sniper-cockpit.jpg

Numai că guvernul PSD n-a mai dorit să finanţeze programul MiG-29 Sniper. Aşa cum n-a mai alocat bani nici pentru reparaţiile capitale (RK) necesare prelungirii resursei în timp cu 25/40 ani (5.000 ore de zbor) a avioanelor MiG-29, deşi calitatea întreţinerii avioanelor era excelentă, operaţiile executate la RK fiind minime. Programul de modernizare a celor 18 MiG-29 rămase, ar fi costat România 150-160 de milioane USD, aproximativ preţul (157 milioane USD) uneia din cele două fregate ruginite şi complet dezarmate (Regele Ferdinand si Regina Maria), achiziţionate de acelaşi guvern PSD în 2004, de la britanicii care le dăduseră la fiare vechi. Ca termen de comparaţie, ruşii au modernizat de curând cele 62 de MiG-29 indiene (produse în aceeaşi ani cu cele româneşti) la standardul SMT, la preţul de 964 milioane USD, în care a intrat şi înlocuirea motoarelor cu unele noi. Un calcul sumar indică un preţ de modernizare pe aparat de 15,5 milioane USD. În aceste condiţii, avioanele MiG-29 au fost retrase din înzestrarea armatei române în anul 2004, deşi aveau mai puţin de 400 de ore zburate fiecare, dintr-o resursă minimă de 3.500, garantată de producător.

http://www.youtube.com/watch?v=HD1Vg4Ib994

http://romanian.ruvr.ru/

Reclame
Acest articol a fost publicat în ARMATA (distrusa). Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.