Doctorii, între slujirea bolnavilor și slujirea industriei


Toate marile companii producătoare de medicamente sunt fără excepție implicate în scandaluri de corupție, pentru reprezentarea și promovarea frauduloasă a produselor lor. Multe dintre acestea au plătit amenzi de miliarde de dolari pentru mituirea doctorilor și a regulatorilor. Doctorii sunt însă o parte a problemei care scapă de multe ori discuției publice.

În ultimele decenii, industria farmaceutică a cunoscut o creștere explozivă, aducând pe piață un număr de medicamente-vedetă. Odată cu un număr mai mare al încasărilor, au crescut și așteptările acționarilor. Mai multe resurse au fost direcționate către departamentele de marketing, iar pe măsură ce obiceiurile doctorilor de a prescrie medicamente au devenit mai transparente, mai mulți bani au fost dedicați influențării lor. Așa a luat naștere și devizia reprezentanților medicali, fete și băieți frumoși, îmbrăcați elegant, care stau la ușile cabinetelor cu servietele pline de pliante, pixuri și mostre de medicamente.

Practicile companiilor farmaceutice

Compania britanică GlaxoSmithKline a cheltuit 320 de milioane de lire sterline pe mite, excursii de lux și favoruri sexuale în China, iar pe 14 aprilie, Direcția Anti-Fraudă din Polonia a arestat 13 persoane în conexiune cu mituirea unor doctori pentru promovarea medicamentului pentru astm Seretide.

Jarek Wisniewski, un reprezentant medical al companiei în regiunea poloneză Lodz, a declarat pentru cei de la BBC Panorama, care au scos la iveală cazul, că „Ecuația este una simplă. Noi plătim doctorii, ei prescriu medicamentele noastre. Nu îi plătim, nu le prescriu”. Wisniewski spune că deși pe hârtie plățile erau trecute pentru servicii educaționale, doctorii înțelegeau foarte clar să trebuie să producă un anumit număr de rețete în schimb.

Plățile și cadourile pot rezulta în schimbarea interesului doctorilor de la slujirea pacientului la slujirea companiei, spune Michael Oldani, care a lucrat ca reprezentant medical pentru Pfizer, în Statele Unite. Cadourile variază de la pixuri, calendare și rigle de calcul pentru EKG, până la burse educationale de mii de dolari. Această practică a dus la încetățenirea unei mentalități în care medicii prescriu anumite medicamente fără să stea prea mult pe gânduri, în detrimentul altor tratamente sau altor terapii, spune Oldani. Nu toți sunt însă de acord cu această generalizare.

La ce te obligă un cadou?

„Cadourile stabilesc o relație de reciprocitate. Eu primesc un pix cu numele unei companii farmaceutice. În schimb, mă simt obligat să îl primesc pe reprezentant în birou, să ascult poezia de promovare în timp ce fac un consult, să iau câteva mostre și în final să scriu o rețetă,” scrie dr. Rahul K. Parikh, pentru Salon.

Presiunea resimțită este însă o chestiune subiectivă și nu orice doctor care primește un pix va face o rețetă pentru un anumit medicament. „Nimeni nu se compromite profesional pentru un pix”, a declarat un medic, ce preferă să rămână anonim, pentruSemnele timpului. Și mai mult, „nimeni nu are de ce să se compromită când medicamentul este oricum unul bun”. Cu asta este de acord și Eric Campbell, de la Harvard Medical School, când spune că „Dacă companiile fac medicamente care funcționează, doctorii le vor folosi. Nu trebui să plătească pentru ca doctorii să afle despre ele și nu trebuie să plătească pentru ca doctorii să le folosească”, citează BBC.

Reprezentanții medicali stabilesc o relație înte doctori și companie. Cât timp această relație nu afectează pacientul ar trebui blamată? În spitalele din România cadourile diferă și ele de la pixuri și căni, până la invitații la cine unde se prezintă medicamente, și până la sponsorizarea medicilor pentru a putea participa la congrese în țară și în străinătate. „Pentru congresele din străinătate sunt sponsorizați de obicei medicii care pot prescrie medicamente mai scumpe, cum sunt cele pentru afecțiuni psihiatrice, oncologice sau hepatite cronice. Dar cât timp medicamentul este bun, efectele se văd și oricum l-aș fi prescris, nu văd să fie o problemă etică”, a declarat sursa pentruSemnele timpului.

Tom Stossel, doctor și profesor de medicină la Harvard, spune că astăzi medicina este incomparabil mai bună decât acum 50 de ani și asta este datorită „uneltelor pe care medicii le-au primit din partea industriei. Doctorii merg la un restaurant, au o cină plăcută și învață ceva nou, ce e în neregulă cu asta? Este educația mai bună la mănăstire decât la restaurant?” întreabă el, mai ales în contextul în care doctorii au un program ce nu le permit să țină pasul cu avansul studiilor.

Consecințele există

Problema este că pentru fiecare medic care nu se simte presat de un pix sau de o cină să prescrie un medicament despre care are dubii, sunt mulți alții care sunt dispuși să o facă. În SUA, unde fenomenul este poate cel mai răspândit, un efect al acestei relații dintre industrie și sistemu medical ar fi creșterea fulminantă a diagnosticilor de ADHD.

New York Times notează că numărul copiilor care au primit tratament pentru ADHD a crescut de la 600.000 în 1990, la 3,5 milioane în 2013, conform Centrului pentru Prevenirea și Controlul Bolilor. În prezent, 15% dintre liceenii americani sunt diagnosticați cu această tulburare, când procentul real ar fi de 5%.

Acest fenomen este un rezultat direct al campaniilor intense de marketing, realizate de companiile farmaceutice, care au cheltuit milioane de dolari pe reclame tv, printuri și susținere din partea celebrităților, sfătuind pacienții și familiile să le ceară doctorilor medicamentele respective. Rezultatul a fost convingerea medicilor să prescrie medicamente pe badă rulantă, ceea ce a dus la o creștere de cinci ori a veniturilor din vânzarea stimulantelor, scrie dr. psihiatru Dale Archer, pentru Forbes.

http://semneletimpului.ro/

Acest articol a fost publicat în SANATATE( afacere). și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.