Zeita Kotys a tracilor


Cultul zeitei Kotys este atestat de cativa autori antici, atat latini, cat si greci, dintre care ii putem aminti pe VerigiliuHoratiu, Strabon si Eschil, acestia referindu-se la ea atribuindu-i caracteristici specifice unei zeite a fertilitatii.
Cultul sau s-a bucurat de o larga raspandire, nu doar pe teritoriul trac, asa cum am precizat mai sus, el fiind atestat de izvoare la Atena si Corint, dar si in Pensinula Italica si Sicilia.

Urme ale cultului sau se gasesc si la Epidaurus, potrivit lui Pausanias, care, inDescrierea Greciei, aminteste cum un senator roman, Antoninos, a restaturat un porticul al sanctuarului dedicat lui Asclepios, localizat in acest oras, numind-ul Porticulul lui Kotys, potrivit adevaruldespredaci.ro.

Kotys era adorata cu precadere de catre edonieni, un neam tracic care stapanea, in antichitate, spatiul dintre raurile Nestus (de la sud de Sofia, Bulgaria de astazi) si Strymon, in regiunea cunoscuta pe atunci sub numele de Mygdonia, pana in jurul muntelui Pangaeus, regiune aflata in proximitatea Peninsulei Halkidiki, si incluzand regiunea din jurul orasului Salonic, inainte de dezvoltarea regatului macedonean.

Strabon descrie cultul zeitei Kotys ca fiind asemanator cu cel al zeitei Bendis. Referindu-se la ritualul practicat de edonieni atunci cand o celebrau pe Kotys, georgaful grec povesteste ca acestia foloseau niste instrumente muzicale care scoteau sunete ciudate, care semanau cu zgomotul tunetelor. Strabon adauga ca aceasta practica seamana cu una intalnita in cazul unor ritualuri de venerare a lui Dionisos.

La Atena, cultul lui Kotys era ingrijit de preoti ce purtau numele de “baptai”, preoti care ii botezau pe cei care prezenti la sarbatorile zeitei purificandu-le sufletele. Se spune ca acestia rosteau, in fata celor prezenti, cuvintele :” alung raul, gasesc binele”.

In spatiul edonienilor, zeita avea un festival dedicat ei, care purta numele de Cotyttia si care, asa cum amintesc izvoarele, se desfaura in zone de relief inalte, noaptea, avand un caracter orgiastic, element care ar atesta atributele de zeita a fertilitatii acordate lui Kotys. La origine, se pare ca festivalul ar fi fost inspirat din povestea rapirii Persefonei, ulterior raspandindu-se, din spatiul edonian, la Atena, Corint, in insula Chios, precum si in Sicilia.

http://cultural.bzi.ro/

Acest articol a fost publicat în URMASII DACILOR (zei-zeite) și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.