Prima superputere- AUTOCONTROLUL! Tehnici de autocontrol a gandurilor.


Ti-ai dorit vreodata sa eliberezi emotiile dureroase si gandurile negative? Ti-ai dorit sa nu mai simti stresul situatiilor care se intampla in jurul tau chiar daca tu nu ai nimic de-a face cu ele? Te-ai obisnuit atat de mult cu emotiile experientelor tale pe care simti ca le duci oriunde, oricand, peste tot, incat incepi sa te identifici cu toate convingerile generate de acestea indiferent ca sunt limitative sau nu.

Un proverb japonez spune: “Intamplarile din trecutul tau sunt experiente, nu sentinte pe viata!”

Uitam de foarte multe ori ca greutatea bagajului nostru emotional este dat de perceptiile, interpretarile pe care le-am dat noi experientelor care genereaza un sistem de convingeri sau de valori. Majoritatea acestor pareri, convingeri le-am invatat de la parinti, rude sau educatori. Unele le-am preluat din mediul in care am crescut! Acestea sunt programele noastre mentale pe baza carora  noi percepem realitatea si pe care o perpetuam. Unele din aceste programe sunt bune dar altele nu mai corespund din cauza dinamicii vietii in aceste momente.

Daca ai vrea sa mananci mai sanatos, sa incepi un program de sport, sa te lasi de fumat, sa fii mai relaxat si sigur cu ceilalti, sa-ti dai voie sa te vindeci, sa-ti imbunatatesti relatia cu banii  sau orice proiect ai dori presupune sa ai vointa pentru a face aceasta schimbarea.


Einstein spunea ca este primul pas spre nebunie sa faci acelasi lucru dar sa astepti rezultate diferite. Pentru aceasta, pentru a obtine cu adevarat rezultatele pe care le doresti va trebui sa schimbi modul in care faci ceea ce faci, comportamentul pe care l-ai avut pana acum, strategia ta de esec, care nu iti aducea rezultatele pe care le doreai. Vreau sa iti spun ca poate sti sau nu dar ai o strategie cand te programezi pentru esec si o strategie cand te programezi pentru succes. Tu singur te programezi pentru acestea, nonconstient!

Ce face ca metoda pe care  ti-o propun sa fie diferita de cele care se mai afla acum pe piata?

In primul rand si cel mai important, metoda pe care o vei descoperi in cadrul cursurilor noastre va fi una de durata. Ai observat si tu ca sunt destul de multe metode pe piata care promoveaza autocontrolul gandurilor dar intrebarea este cat vei pastra starea pe care o simti acolo, la curs? 1, 2 sau 3 zile? Schimbarea in cadrul cursurilor noastre este facuta in profunzime, in subconstient, in sistemele de convingeri si valori iar perceptiile si comportamentele limitative dispar pentru totdeauna!

Un sistem de gandire sanatos, rezervat, chiar curios este esential pentru o personalitate puternica!

Einstein, Leonardo da Vinci, Nikola Tesla aveau niste tipare comune. Puneau totul sub semnul intrebarii. Orice se intampla! Chiar notau intr-un carnetel toate intrebarile pe care le aveau. Ai fi uimit/a sa vezi ce tipuri de intrebari isi notau dar ideea este ca TOTUL era pus sub semnul intrebarii!

Hai sa vedem cum ai putea folosi si tu, strategiile lor? Incearca exercitiul urmator. Orice se intampla timp de o saptamana pune intrebari care sa provoace veridicitatea stirilor pe care le auzi, reclamelor care se promoveaza, afirmatiile prietenilor. Pe sot/sotie sau partener, te rog sa nu-i provoci fiindca vreau sa ne mai intalnim si sa mai vorbim despre urmatoarele articole dar daca totusi o faci te rog sa o faci doar mental, ca sa nu se supere nimeni :). Functioneaza si asa!

Tipurile de intrebari cele mai folosite se pot incadra in urmatoarele modele: cine, ce, unde, cand, cum, de ce? Folositi aceste intrebari cat mai creativi posibil ca de ex: Cine a spus aceasta? In comparatie cu cine? De ce au facut aceasta afirmatie? Care asociatie a medicilor stomatologi? Iar un studiu al cercetatorilor britanici? De ce nu m-au intrebat si pe mine cand au facut studiul? Apropo, am si eu cateva intrebari hazlii pentru voi:

  1. Cum poate rezista un om 10 zile fără să doarmă? Simplu: doarme noaptea!
  2. Ce nu poţi mânca niciodată la micul dejun? Prânzul sau cina!
  3. Unde a fost semnată Declaraţia de Independenţă? Cum unde? In josul paginii!
  4. După care luptă a murit Mihai Viteazul? Raspuns: După ultima lui luptă.
  5. Care este cel mai periculos loc din lume? Patul. Acolo mor 80% dintre oameni.

Sunt sigur ca unui copil plin de curiozitate, veselie, umor aceste intrebari i s-ar fi parut extrem de simple si ar fi raspuns fara sa stea foarte mult pe ganduri. Acestea sunt intrebari test care iti testeaza logica! Iti recomand un film bazat pe fapte reale care te va ajuta sa vezi si sa intelegi altfel viata. 
Patch Adams- https://www.youtube.com/watch?v=htnrszp5Sq8 

                La inceput te va amuza foarte tare sa pui la indoiala tot ce se “aude”, ce se “spune ”dar ce va urma va fi “cireasa de pe tort”. Ideea este ca vei trezi in tine starea de curiozitate, o stare de joaca, viata iti va parea mult mai usoara si mai incitanta decat pana in prezent. Perceptia evenimentelor la care tu vei lua parte va fi una de curiozitate, o atitudine jucausa, provocare ceea ce va face sa te simti eliberat, despovarat si apoi linistit.

                Mai e un singur pas de facut. Dupa ce ai testat eficienta curiozitatii pe parcursul saptamanii, alege cel mai eliberator, revelator si hazliu eveniment si gandeste-te daca ai avea acest sentiment, aceasta stare mai mult timp ca o modalitate personala de exprimare, de comportament ar fi bine pentru tine si pentru cei dragi, apropiati tie? Daca este o stare benefica si placuta pentru tine trecem la pasul urmator. Daca nu este potrivita pentru tine alege un alt eveniment care sa corespunda cu ceea ce doresti tu apoi treci la urmatorul pas. Acum aminteste-ti evenimentul pe care l-ai trait, daca te vezi pe tine in eveniment intra in corpul tau pentru a simti senzatiile pe deplin, amplifica aceste senzatii si apoi vreau sa te imaginezi cum ar fi sa ai aceasta atitudine jucausa, amuzanta, provocatoare in viitor. Gandeste-te cum vei gestiona diferite evenimente avand starea evenimentului respectiv la indemana cand doresti.  

Einstein spunea: „Nu am un talent deosebit. Sunt doar pasionat de curiozitate.”

P.S. Tehnica mai are un beneficiu ascuns. Daca o vei practica sigur vei descoperi acel beneficiu. Astept raspunsul in commentul tau. Pana atunci cerceteaza, interpreteaza si actioneaza!

 Partea a-2-a.Tehnici de autocontrol a gandurilor! Eliberează-te de limitările trecutului! Devino modelul tău de succes!

De câte ori nu te-ai gândit la un lucru pe care nu îl poți face? De câte ori nu te-ai gândit la acele obiceiuri de care nu poți scăpa?

Te-ai gândit vreodată ce anume te oprește ca să poți face un lucru? Cum ar fi daca ai lua o hartie si te-ai descrie, cum te vezi tu, ce obiective ai si ce anume crezi ca te opreste din indeplinirea acelor obiective. Stii care sunt cu adevarat limitarile de pe acea hartie? Ceea ce sta in capacitatile tale dar nu faci! Adevaratele limitari nu sunt cele care nu depind de tine, cum ar fi de ex. sa castigi la LOTO, sa gasesti o mare suma de bani, sa primesti o mostenire. Acestea sunt contexte pe care nu ai cum sa le controlezi. Daca ti-ai schimba modul de gandire si ai elimina cuvantul „esec” din gandirea ta si ti-ai da seama ca situatia catalogata drept „esec” nu este altceva decat un raspuns, intr-adevar, care nu ne place dar este un raspuns! Stiai ca in limba chineza nu exista cuvantul esec doar o noua oportunitate, o noua sansa de a o lua de la capat cu mai multa experienta? Etichetand o situatie drept esec ne cautam scuze pentru a nu trece la actiune, pentru a nu cauta cu adevarat in interiorul tau, sa vezi unde ai gresit pentru a afla cine esti cu adevarat pentru a stii ce sa dezvolti. Cum ai putea sa te dezvolti daca nu stii cine esti! Daca ti-ai acorda putin timp si te-ai concentra pe intelegerea adevaratelor tale capacitati, a lucrurilor pe care tu stii sa le faci foarte bine, a parerilor despre tine si a ceea ce crezi tu ca este important pentru tine, ai stii ce anume iti lipseste si ce ai nevoie ca sa dezvolti pentru ca sa iti atingi obiectivele. Fostul meu antrenor, profesorul emerit Sorin Arjoca spunea: “Dacă știi cum să te concentrezi, vei reuși să împingi 70 de tone doar cu o mână!”. Interesant, nu?

Îmi vine în minte o poveste cu un maestru care se plimba cu elevul său printr-un circ și văd un tigru într-o cușcă. Maestrul își întreabă elevul ce anume crede el că îl ține pe tigru în cușcă. Elevul, surprins că maestrul său nu știa atâta lucru, îi răspunde că barele cuștii, normal, îl țin pe tigru în cușcă. Maestrul l-a rugat să se mai gândească. Elevul i-a răspuns din nou, intrigat, că doar barele de oțel îl țin pe tigru în cușcă. Maestrul i-a răspuns că nu acestea îl țin pe tigru înăuntru, ci distanța dintre bare. Apoi i-a spus că și noi, oamenii, suntem ca și tigrul, iar gândurile noastre sunt barele de oțel. Cu cât avem mai multe gânduri, cu atât avem mai multe bare pentru cușca noastră și implicit mai multe limite. Dacă am învăța strategii de gândire sănătoase, cum să interpretăm realitatea, cum să ne concentrăm pe un anumit obiectiv sau scop, dacă am știi de care gânduri ar fi bine să scăpăm, am avea un tip de gândire performant. Și acesta este doar începutul unei călătorii frumoase pe calea dezvoltării tale personale, care poate începe de-acum.

M-am gandit la un exercitiu foarte simplu pe care ai putea sa il faci acasa, in fiecare seara. Vreau sa iti spun ca este necesar, intotdeauna, un mic exercitiu pe care va trebui sa il faci constient pentru a-ti schimba obiceiurile, reactiile pe care le-ai invatat pana acum. Tot ceea ce trebuie sa faci pentru a-ti schimba viata este sa petreci cateva minute cu tine seara, cateva seri! Daca ar fi sa compari cu munca imensa pe care ai dus-o pana la acest punct din viata ta, pare ceva extrem de simplu, nu?


Acum vreau ca in fiecare seara sa te gandesti la 3 evenimente neplacute care s-au intamplat pe parcursul zilei. Vreau sa iti spun ca in functie de „eticheta” pe care ai pus-o tu evenimentului, interpretarea pe care ai dat-o acelui eveniment, tu simti, vezi si auzi undeva acel eveniment. Sa iti explic mai bine. Am sa te rog sa te gandesti la o persoana care nu iti place deloc, deloc! Gandeste-te!
Daca te uiti la imaginea pe care o ai in mintea ta, o vezi poate prea aproape de tine, poate mai mare decat tine, poate prea viu colorata, poate alb-negru, poate prea neclara. Acum da-ti voie sa simti starea de disconfort pe care ti-o da acea persoana si gandeste-te pe o scara de la 1 la 10, in care 1 nu te deranjeaza deloc si 10 foarte tare, ce nota i-ai da? Bun, oricum vezi acum imaginea acelei persoane care nu iti place am sa te rog sa indepartezi imaginea ei sa o faci mica de tot si sa o lasi acolo. Gandeste-te acum din nou cat de tare simti disconfortul de la acea persoana? Pe o scara de la 1 la 10 cat este disconfortul? De obicei intotdeauna senzatia se diminueaza fiindca ce face diferenta este modul cum percepem noi acea persoana, nu persoana in sine. Cum zice sotia mea, Ana daca cineva intra intr-o camera unde suntem mai multe persoane iar acea persoana ne spune cateva cuvinte neplacute, reactiile pe care le va avea fiecare persoana vor fi diferite. Poate o persoana nu il va baga in seama, poate altul se enerveaza, poate altul se supara, altul poate il fugareste de acolo, altul poate fuge dupa el sa se razbune. Reactii diferite si diverse. Aceste reactii sunt in functie de experientele pe care le avem fiecare. Intr-un mod se uita un botanist la o padure, un excursionist si in alt mod vede padurea un taietor de lemne! Perceptiile noastre sunt diferite!

Bun, deci experienta se schimba dupa ce indepartezi imaginea mentala pe care o ai cu acea persoana. Acum daca ai indeparta si evenimentele in care te-ai simtit demotivat? Daca ai indeparta evenimentele in care te-ai suparat? Sau chiar enervat? Sau poate ca ai simtit tristete? Hai sa vedem ce tipuri de emotii ai putea sa cauti pe parcursul zilei pe care le-ai putea prelucra pentru a le indeparta din viata ta!

Sa zicem poate ca gasesti evenimente in care ai simtit: Frica, Tristete, Frustrare, Nervozitate, Suparare, Lipsa motivatiei, Gelozie, Nesiguranta, s.a. Oricare dintre emotiile de mai sus, vreau sa iti spun ca le poti controla prin aceasta simpla tehnica. Daca crezi ca ai mai multe evenimente cu acest tipuri de incarcatura emotionala, poti sa schimbi perceptia la cat de multe evenimente doresti tu!

Asadar, sa repetam ce ai de facut. Faci un scurt rezumat al zilei si alegi, in fiecare seara 3 tipuri de evenimente cu 3 tipuri de emotie negativa diferita (ar fi de preferat dar nu e neaparat necesar!). Cand incepi acest exercitiu, am sa te rog sa il faci cel putin 7 seri! Apoi te gandesti la fiecare eveniment pe care tu l-ai ales ca doresti sa il transformi, iti aduci aminte de el, te uiti la imaginea acelui eveniment, scalezi cat de mult te deranjeaza apoi o indepartezi, o duci undeva in departare pana se face mica de marimea unui timbru. Scalezi din nou ca sa vezi cat de repede ai scapat de emotia negativa a acelui eveniment. Procedeaza la fel si cu celelalte evenimente pe care le-ai ales sa le modifici.

Dupa o scurta perioada de timp vei observa ca mintea ta nu se va mai gandi la toate evenimentele neplacute care pana atunci ti-au ocupat o mare parte din timp si vei incepe sa te simti mai liber/a, te vei simti mai fericit/a, fara diferite presiuni mentale, vei percepe altfel timpul, vei simti si vei vedea aspectele pozitive din evenimentele care se vor intampla in jurul tau si multe alte beneficii.

,, Nu există oameni fără resurse! Există doar stări lipsite de resurse!” – Joseph O’Connor

Marius Cernea – coach NLP https://www.facebook.com/marius.cernea.5

Ana Cernea– psiholog, coach NLP

http://mariuscernea.blogspot.ro/

Acest articol a fost publicat în VIATA INTERIOARA. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Prima superputere- AUTOCONTROLUL! Tehnici de autocontrol a gandurilor.

  1. Mihai zice:

    Buna ziua,
    Am citit articolul, mi-a plăcut si din Curiozitate am doua întrebări :
    Unde mai poate fi gasit : „Patch Adam…” Acest videoclip nu mai este disponibil din cauza revendicării drepturilor de autor din partea Universal Pictures (ZEFR).
    Si daca mai aveti vesti recente de la dl. Sorin Arjoca ? Daca vorbim de aceeasi persoana, l-am „lasat” acum 13 ani la Nasaud …. casatorit de ceva timp cu dra Dana – fosta Pardanschi, profa de germana

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.