Este democratia vestica calea succesului economic al unei societati?


Daca ea exista in occident, de ce situatia economica a acestor tari este din ce in ce mai dificila si aproape de colpas? Grele intrebari….

Aud zilnic un cuvint care sint sigur ca niciodata nu a fost rostit de atita lume si cu o asa frecventa si anume, DEMOCRATIE.

Citesc zilnic in presa vestica, articole cum ca, unele tari sint democrate si au conduceri democrate, iar altele au lideri care promoveaza anti democratia si autoritarismul, care in opinia Mediei din vest, sint dictatoriali, autoritari, despotici si asa mai departe.

Merg mai departe si ma intreb cum “functioneaza” economiile conduse de lideri vesitici democrati si cum functioneaza cele ale acestor „dictatori”, in opina jurnalistilor occidentali.
Inainte de 1990, China avea o clasa de mijloc nesemnificativa, practic inexistenta. In 2000, in China, numai 5 milioane de gospodarii(infim comparativ cu nivelul de populatie al tarii), aveau un venit anual intre 11.500$ si 43.000$, la valoarea actuala a dolarilor. Astazi, peste 225 de milioane de gospodarii au acest venit… Statisticile arata ca pina in 2020, numarul chinezilor incadrati in definitia „middle class” va fi cum mult mai mare decit al celor din Europa.
Anul trecut, peste 120 de milioane de chinezi au beneficiat de excursii in afara tari, de patru ori mai mult decit in urma cu zece ani… Numarul chinezilor pe retelele sociale si in Media, a crescut exponential si contactul lor cu lumea este vast si cu mare impact.
Deci, ceva nu este la locul lui, atunci cind discutam despre democratie si evolutie economica si sociala sub o forma diferentiata insa contradictorie, cind ne gindim la evolutie in plan economic si social.

In alte tari considerate de americani si vest in general, ca avind conduceri dictatoriale, cresterile economice sint evidente si populatia prospera, clasa de mijloc creste numeric exponential si aceasi clasa de mijloc cere schimbari politice, dar mai ales economice, adaptate evolutiei societatilor respective.

In Coreea de Sud, studentii au iesit in strada in ani 80 pentru a scoate din politica regimul militar care conducea tara. In anii 90, in Taiwan, clasa de mijloc a protestat agresiv pentru democratie, dorind ca ea sa fie adusa in tara de un guvern…puternic si autoritar, care sa permita alegeri libere…
O multime de orase chinezesti sint in acest moment mai bogate sau la fel de bogate ca si cele de notorietate din Coreea de Sud si Taiwan, unde aceste tari au facut schimbari.

De la marea demonstratie din 1989 din Piata Tienanmen, in China nu au mai avut loc proteste de aceasta amplitudine, iar actualul Presedinte Xi, arata o inclinatie catre democratie si ascultarerea maselor, gasirea de solutii pentru cresterea clasei de mijloc.
Dar, cel mai interesant este faptul ca foarte putini chinezi din clasa de mijloc, in acest moment cer democratie, dar nu pentru ca a o cere ar putea sa aiba probleme.

Cei mai multi dintre ei se uita la haosul care a avut loc dupa „deschiderea de catre americani a  drumului catre democratie” in tarile arabe din Nordul Africii, in Irak si in Afganistan si ce a urmat.

Unii chinezi vad iesirea UK din UE ca o stare de normalitate iar comentariile contrare de dupa vot, ca un semn al faptului ca aceste „democratii” vestice nu au incredere in votanti, in cetatenii lor, care ar trebui sa beneficieze de un cadru democratic recunoscut.
Guvernul chinez, poate fi considerat dur si hotarit in decizii, chiar cu cetatenii chinezi, dar cel putin chinezi fac bani, cistiga salarii care cresc permanent, doresc sa devina clasa de mijloc si chiar reusesc, cred in ascendenta catre clasa de mijloc, pe cind in „democratiile vestice autentice”, oamenii au cazut moral si nu numai ca nu mai cred in accesul lor la clasa de mijloc, care este pe cale de disparitie, dar nu mai cred in mobilitatea lor sociala si in capacitatea lor de supravietuire. Atita timp cit chinezii se delimiteaza de discutiile politice, ei au o evolutie favorabila si pespective economice bune pentru ei si familiile lor.
Pe de alta parte, China, considerata de vest ca fiind un stat communist si nedemocrat, are cu mult peste 2 milioane de organizatii non guvernamentale, multi dintre cei ce lucreaza in cadrul lor, fiind parte din clasa de mijloc chineza, dorindu-si sa faca societatea chineza mai buna, actionind independent de partidul comunist.

Nici una dintre aceste organizatii non guvernamentale nu a militat sau nu militeaza pentru eliminarea monopolului partidului comunist la putere. In acest moment, o statistica a Partidului Comunist Chinez, arata ca in rindurile partidului sint peste 88 de milioane de membri care fac parte din clasa de mijloc…

Citi sint in Congresul American sau in partidele traditionale din vest? Ii numeri pe degete, pentru ca locurile sint ocupate de dinastii politice superbogate si servitorii corporatiilor.

China sustine dezvoltarea clasei de mijloc, pe cind vestul o distruge in spirit „democratic”, dar trimbiteaza faptul ca aceasta clasa de mijloc este coloana vertebrala a societatii, pe care tot ei au rupt-o si nu isi mai gasesc cadenta economica. Cind Presedintele Xi a venit la putere in China, in 2012, in discursul inaugural a vorbit de „Chinese Dream”, ca un ecou al fostului „American Dream”, care stim cu totii ca nu mai exista de mult timp. Dar in China, visul exista iar clasa de mijloc creste.
Ma gindesc la un alt aspect. Ar putea China sa isi rezolve problemele, care apar  inerent in orice economie, crescind  gradul de transparenta si vind un guvern responsabil?

Da, China a crescut enorm gradul de transparenta, iar guvernul a devenit cu mult mai responsabil in conjunctura economica actuala internationala. Fara o dominare a legii in viata sociala si economica a Chinei, in care Presedintele Xi crede, proprietatea personala sau persoanele in sine, nu ar traii in siguranta si securitate sociala.
Dupa o istorie zbuciumata si o Revolutie Culturala, dupa un haos remediat prin forta, societatea chineza se teme de un alt eventual haos.
Aproape jumatate din populatie cu virste sub 35 de ani, locuieste in orase. Ei nu stiu prea multe despre Mao si economia chineza a acelor timpuri, dar schimbarile pe care le cer sint economice si nu politice si chiar reusesc, avind moralul oamenilor care pot deveni clasa de mijloc.
Un studiu al Tsingua University anunta de curind ca in 2010 au avut loc peste 180.000 de proteste ale chinezilor pe intreg teritoriul tarii. Este un lucru normal atita rimp cit clasa de mijloc creste exponential si cererile ei se diversifica, este un mod de comunicare cu liderii politici care dupa cum vedem, sincronizeaza cererea celor din strada cu politica economica dusa de partid.

Fara discutie, in 2020, China va avea cea mai numeroasa clasa de mijloc de pe glob si ramine ca noi sa ne intrebam:
Cum se poate sa consideram democratia vestica ca fiind reala  si raspunzind solicitarilor cetatenilor occidentali atita timp cit ea distruge economiile acestor tari, atit timp cit aceasta falsa democratie vestica, in derulare cu perversitate, duce le distrugerea clasei de mijloc, motorul si coloana vertebrala a societatii?
Ce fel de democratie pune in evidenta vestul, atita timp cit aceasta democratie distruge sistemul economic aducind un colaps inevitabil la nivelul societatii?
Au oamenii nevoie de asa numita democratie vestica perversa, urmata de saracie sau de lideri hotariti si autoritari, care sa duca la dezvoltarea economica si cresterea clasei de mijloc, care in final va duce la un proces democratic cerut chiar de aceasta clasa de mijloc si in concordanta cu interesele ei?
In vest, democratia nu numai ca nu exista, fiind „schimbata” definitia ei initiala, data de Aristotel: „Democratia este ca o Constitutie in care oameni liberi si saraci, fiind in majoritate, pot si trebuie sa controleze guvernul unei tari…”.

Daca o luam pe rind, Democratia vestica nu mai are nici o legatura cu Constitutia, care la rindul ei a devenit in capitalism o lege fundamentala optionala, pentru cei ce intradevar isi fac propriile lor legi fundamentale. Mergind mai departe pe defintia data Democratiei de Aristotel, in capitalism si mai ales in societatile asa zis dezvoltate, oamenii liberi sint din ce in ce mai putini si aproape inexistenti, iar numarul saracilor creste exponential cu fiecare zi trecuta, dar Aristotel are dreptate, si anume ca ei reprezinta majoritatea, fara ca Aristotel sa isi fi inchipuit ca saracia este stare de normalitate in capitalism.

Continuind pe defintitie, gasim ca acesti oameni saraci si liberi nu numai ca nu controleaza guvernul si nu il aleg, dar ei sint controlati de cei ce controleaza la rindul lor guvernul si anume cei bogati si marile corporatii, deci acesti oameni liberi si cei saraci, sint controlati atit de guvern cit si de corporatii, sint supusi la biruri grele prin taxare, bani care in final ajung la corporatiile protejate de guvern.
Democratia vestica, impusa de lideri „dornici sa o aplice”, ne-a adus saracia ca stare de normalitate si generala, ne-a adus razboaie si milioane de morti pe intreaga planeta, ne-a adus distrugerea familiei, ne-a adus lipsa locurilor de munca, ne-a adus poluarea excesiva si distrugerea mediului datorita dorintei de profit din ce in ce mai mare, ne-a adus ignoranta autoritatilor fata de opiniile si libertatile noastre, pe care am crezut ca este normal sa le avem, ne-a adus sfidarea oficialitatilor politice si mediului corporatist fata de cetatenul de rind, care a devenit un numar interschimbabil in economiile capitaliste, ne-a adus ideea de medicina ca o afacere, ne-a adus un sistem educational pe care nici unul dintre noi nu il agreaza, insa lideri capitalisti isi trimit copiii la facultati galonate din afara tarilor lor, ne-a adus structuri militare si au tapetat teritoriul unor tari ca Romania, cu arme ce reprezinta un pericol real, fara sa intrebe populatia daca in spirit democratic, accepta acest lucru, ne- adus lipsa de speranta a copiilor nostri in plan profesional, material si social, ne-a adus amenintari teroriste false pentru a ne inchide gurile si a nu putea sa iesim in strada sa spunem ceva despre problemele cu, care ne confruntam, ne-a adus  amenintarea ca nu vom mai primii pensiile si multe, multe altele care ar face subiectul a zeci de pagini de aspecte degradante si terminatoare pe care ni le-a adus Democratia vestica.
Oare mai sint romani care vor „o tara ca afara” gindindu-se la Democratia vestica aducatoare de efecte devastatoare? Oare mai sint tineri care nu isi doresc sa faca parte din clasa de mijloc a societatii in care traiesc?

Spun asta gindindu-ma cit de mult se discuta in Romania de Democratie, pe fondul la care romanii ii vad pe americani si vest europeni ca fiind campioni acestei Democratii. Ne-o dorim sa fie de „calitate” vestica? Sa o mai gindim…..

Adrian Cosereanu

http://www.alternativaromaniei.com/

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Este democratia vestica calea succesului economic al unei societati?

  1. xaeus zice:

    E demoncratie.

    Democraţia este încrederea nefondată în înţelepciunea colectivă a prostiei individuale. Prostia infloreste.

    Democrația nu înseamnă numai dreptul de a-i trimite pe toți în aia a mă-sii, dar și obligația de a pleca acolo, dacă asta vrea majoritatea. Majoritatea formatata de cam phute.

    Democraţia se bazează pe trei principii: libertatea cuvântului, libertatea cugetului şi înţelepciunea de a nu le folosi pe cele două precedente. Ai comentat, ai pus-o.

    Democraţia bagă poporul într-un joc controlat, dar în care poporul nu are controlul asupra jocului. Dar trebuie sa joci obligatoriu.

    Democraţia este calea de mijloc, care trece peste tot şi nu duce nicăieri. Nu ai un obiectiv final si realizabil in nimic.

    Democraţia e ca un şlagăr pe care toţi îl cântă, dar căruia nimeni nu-i cunoaşte textul. Dar toti se dau cunoscatori.

    Democraţie este atunci când turma de oi crede că îl conduce pe măgar,care e condus şi el. Si lupul isi vede de treaba.

    Democraţia este forma politică în care fiecare cetăţean primeşte ceea ce merită majoritatea. Adica minimum necesar sau nici atat.

    Democraţia îţi dă dreptul să înjuri pe cine vrei, dar nu-ţi dă mijloacele să judeci corect înainte de a înjura. Din contra…iti ascunde toate mijloacele necesare ca sa poti judeca la rece.

    Democraţia este ca o barieră: javrele şi jigodiile se târăsc pe sub ea, lupii şi leii sar peste ea şi doar boii şi bivolii se lovesc de ea. Problema e ca majoritatea-s boi si vaci.

    Democraţie este atunci când vaca îl alege pe cel care o va mulge. Si nu-l prinde niciodata.

    Votul democratic este alegerea între lac şi puț. Prin vot democratic va fi ales acela, pe care bogaţii îl pot manipula. Nu exista alegere, ci selectie.

    Votul democratic ne garantează că nu vom fi mai bine guvernaţi decât o meritam. Dacă votul democratic ne-ar aduce nouă ceva folositor, sau vreo schimbare în bine, nu am mai fi lăsaţi să votăm. Asa-i in orice dictatura.

    „Să nu crezi nimic din ceea ce auzi sau citeşti, nu contează cine a spus-o sau scris-o, chiar dacă am spus-o eu, doar dacă rezonează sau face sens cu gândirea ta.” – Budha 563 ȋ.E.N. – 483 ȋ.E.N

    Apreciază

  2. Dacianus zice:

    Bine spus !

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s