Pâinea românească de Sântimbru, după o reţetă veche de 300 de ani, cucereşte Europa


painea-de-santimbru07

Brutăria din Sântimbru, cea mai cunoscută din judeţul Alba, păstrează o reţetă veche de 300 de ani, care a cucerit oamenii zonei , dar şi Europa.Locuitorii din localităţile vecine vin de zeci de ani să cumpere pâinea caldă, frământată cu respect pentru învăţăturile părinteşti.

Pâinea de Sântimbru, un produs autentic tradiţional, se face din făină, maia, apă, drojdie, sare şi ulei şi nu are compuşi chimici. Se coace apoi pe tăvi de fier unse cu puţin ulei, într-un cuptor din cărămidă şi vatra din argilă, la fel ca acum 100 de ani.

Călin Matieş, administratorul brutăriei şi preşedintele Federaţiei Naţionale a Producătorilor de Produse Tradiţionale din România, spune că pâinea de Sântimbru, ce are o tradiţie de circa 45 de ani, a ajuns în aproape toată Europa, iar din ea au gustat oficialităţi din străinătate, diplomaţi, actori, sportivi de marcă, dar şi politicieni.

“Ar trebui să consumăm produse locale, pentru că aşa ne dăm nouă de lucru. Când dumneavoastră cumpăraţi o pită de Sântimbru, salariatul meu poate să meargă la măcelarul din colţ care, la rândul său, va avea bani să plătească fermierului pentru un animal, iar cel din urmă va plăti apoi un ţăran, un cultivator. Dacă nu mai cumpăraţi un produs tradiţional românesc, tot lanţul acesta dispare, pentru că le veţi oferi de lucru fermierului din Franţa, măcelarului din Italia şi aşa mai departe”, a spune Călin Matieş, potrivit Mediafax.

Ministerul Agriculturii a atestat nouă produse tradiţionale ale brutăriei din Sântimbru, între acestea numărându-se şi “Pita Cetăţii”.

Aceasta are o formă similară cu a Cetăţii Alba Carolina din Alba Iulia, o stea cu şapte colţuri, fiind şi cel mai recent produs de promovare a municipiului. Cetatea din Alba Iulia este o fortificaţie impunătoare de tip Vauban, care se întinde pe circa 110 hectare.

“Pita Cetăţii” are la bază o reţetă inedită, având ca ingrediente: 40% suflet de român, 30% mândrie locală, 20% tradiţie, iar 10% la sută – făină, maia, apă, drojdie, sare şi ulei.

Oraşele mari din Europa sunt asociate cu edificiile lor emblematice: Londra cu Big Ben, Parisul cu Turnul Eiffel, Bruxelles cu Manneken Pis. Din Alba Iulia turiştii pot cumpăra “Pita Cetăţii” şi “Vinul Cetăţii”.

“Un oraş numai cu pietre cărămizi şi case, e unul sec. În momentul în care oraşul are un gust, e un lucru extraordinar. Noi procedăm la fel ori de câte ori avem un musafir: îi punem pe masă un produs tradiţional cu care ne mândrim (vinul şi pita Cetăţii – n.r.). Turiştii, când vin în vizită, vor să guste din produse tradiţionale care reprezintă oraşul”, a mai spus Călin Matieş.

“Pita Cetăţii” are 1,2 kilograme şi costă opt lei.

http://www.napocanews.ro/

Acest articol a fost publicat în ALIMENTATIE, PRODUSE ROMANESTI. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s