NORVEGIA. Sistemul de taxare a Petrolului. Norvegienii îi taxează pe cei care le extrag petrolul cu 78%. România e Jefuită.


Noi îi taxăm cu 19.5% : 3,5% redevențe şi 16% impozitul pe profitul sifonat

Calculation of petroleum tax

Ministerul Petrolului din Norvegia – Sistemul de impozitare al petrolului

Obiectivul general al politicii norvegiene în domeniul petrolului a fost întotdeauna să ofere un cadru pentru o producție profitabilă de petrol și gaze pe termen lung. S-a considerat, de asemenea, important să se asigure că o parte din crearea valorii revine statului, astfel încât să poată beneficia societatea în ansamblu. Acest lucru este obținut parțial de sistemul fiscal.

Obiectivul general al politicii norvegiene în domeniul petrolului a fost întotdeauna să ofere un cadru pentru o producție profitabilă de petrol și gaze pe termen lung. S-a considerat, de asemenea, important să se asigure că o parte din crearea valorii revine statului, astfel încât să poată beneficia societatea în ansamblu. Acest lucru este obținut parțial de sistemul fiscal.

Sistemul de impozitare al petrolului se bazează pe regulile impozitării obișnuite ale societăților și este stabilit în Legea privind impozitarea petrolului (Actul din 13 iunie 1975 nr. 35 privind impozitarea zăcământului subteran de petrol etc.).

Datorită randamentului extraordinar al producției de resurse petroliere, companiile petroliere fac obiectul unei taxe speciale suplimentare.

În 2017 rata obișnuită a impozitului pe profit este de 24%, iar rata specială de impozitare este de 54%.

Aceasta oferă o rată marginală de impozitare totală de 78%.

În 2016, ratele de taxare au fost de 25% și 53% (ceea ce a însemnat aceeași rată marginală de impozitare totală de 78%)

În 2016, veniturile fiscale estimate ale Norvegiei din activitățile petroliere sunt de aproximativ 42 miliarde NOK (2017). Veniturile fiscale ale Norvegiei din activitățile petroliere între 1971 și 2017 sunt prezentate în documentul ataşat.

Sistemul fiscal impozabil

Sistemul de impozitare al petrolului trebuie să fie neutru, astfel încât un proiect de investiții profitabil pentru un investitor înainte de impozitare să fie, de asemenea, profitabil după impozitare. Aceasta asigură venituri substanțiale pentru societatea norvegiană și, în același timp, încurajează companiile să realizeze toate proiectele profitabile.

Pentru a asigura un sistem de impozitare neutru, numai profitul net al societății este impozabil și pierderile pot fi reportate cu dobânzi. Proprietățile neutre din sistemul fiscal sunt, de asemenea, importante, atunci când se definesc deducerile fiscale bazate pe investiții.

Sistemul de impozitare al petrolului trebuie să fie neutru, astfel încât un proiect de investiții profitabil înainte de impozitare să fie, de asemenea, profitabil după impozitare

Profitul net

În general, numai profitul net al companiei este impozabil. Alte taxări, cum ar fi redevențele, nu mai fac parte din sistemul fiscal. Deducerile sunt permise pentru toate costurile relevante, inclusiv costurile asociate cu explorarea, cercetarea și dezvoltarea, finanțarea, operațiunile și dezafectarea.

Consolidarea câmpurilor este permisă. Aceasta înseamnă că pierderile dintr-un anumit domeniu, sau costurile de explorare, pot fi eliminate din veniturile companiei din operațiunile din altă parte a raftului norvegian.

Reportarea pierderilor

Companiile care nu au niciun venit impozabil pot reporta pierderi și cresc în anii următori, cu dobândă. Aceste drepturi respectă dreptul de proprietate și pot fi transferate. De asemenea, companiile pot solicita rambursarea valorii fiscale a costurilor de explorare în legătură cu evaluarea impozitului. Aceste norme sunt menite să asigure că costurile de explorare sunt tratate în același mod în scopuri fiscale, indiferent dacă o societate este sau nu obligată să plătească impozit.

Care este sistemul de rambursare pentru costurile de explorare?

Sistemul de rambursare a fost introdus în 2005 pentru a reduce barierele de intrare pentru noii actori și a încuraja activitatea de explorare viabilă din punct de vedere economic.

În cadrul acestui sistem, companiile care înregistrează o pierdere pot alege între solicitarea restituirii imediate a valorii fiscale a costurilor de explorare de la autoritățile fiscale și transferarea pierderilor într-un an mai târziu, când societatea are un venit impozabil. Dacă o societate alege opțiunea de plată imediată, costurile de explorare nu pot fi deduse din venituri în evaluările ulterioare ale impozitelor.

Acest sistem asigură faptul că valoarea deducerii fiscale este aceeași indiferent dacă o societate este sau nu obligată să plătească impozit și că toate societățile sunt tratate în mod egal.

Este nevoie de mult timp de la descoperirea până când este dezvoltată și pusă în producție. 10-15 ani nu este neobișnuit. Efectuarea pierderilor pe parcursul acestor ani este o provocare financiară pentru companii. Sistemul de rambursare este, prin urmare, important pentru companiile care nu sunt încă obligate să plătească impozit.

 

Ministerul Petrolului din Norvegia – „The petroleum tax system”

The overall objective of Norway’s petroleum policy has always been to provide a framework for the profitable production of oil and gas in the long term. It has also been considered important to ensure that as large as possible a share of the value creation accrues to the state, so that it can benefit society as a whole. This is partly obtained by the tax system.
The overall objective of Norway’s petroleum policy has always been to provide a framework for the profitable production of oil and gas in the long term. It has also been considered important to ensure that as large as possible a share of the value creation accrues to the state, so that it can benefit society as a whole. This is partly obtained by the tax system.

The petroleum taxation system is based on the rules for ordinary company taxation and are set out in the Petroleum Taxation Act (Act of 13 June 1975 No. 35 relating to the taxation of subsea petroleum deposits, etc). Because of the extraordinary returns on production of petroleum resources, the oil companies are subject to an additional special tax. In 2017 the ordinary company tax rate is 24 %, and the special tax rate is 54 %. This gives a marginal tax rate of 78 %. In 2016 the rates were 25 % and 53 %.

In 2016, Norway’s estimated tax revenues from petroleum activities are about NOK 42 billion (2017). Norway’s tax revenues from petroleum activities between 1971 and 2017 is shown below.

The net government cash flow from petroleum activities, 1971-2017

Updated: 15.05.2017

2016 and 2017 are preliminary numbers from Revised National Budget 2017. Paid taxes are adjusted for repayments and numbers are inflated using CPI Norway.

Source: Ministry of Finance, Statistics Norway

Print illustration Download data The net government cash flow from petroleum activities, 1971-2017 Download PDF Download as image (PNG)

The net government cash flow from petroleum activities, 1971-2017 – 2016 and 2017 are preliminary numbers from Revised National Budget 2017. Paid taxes are adjusted for repayments and numbers are inflated using CPI Norway.

Neutral tax system

The petroleum taxation system is intended to be neutral, so that an investment project that is profitable for an investor before tax is also profitable after tax. This ensures substantial revenues for Norwegian society and at the same time encourages companies to carry out all profitable projects.

To ensure a neutral tax system, only the company’s net profit is taxable, and losses may be carried forward with interests. Neutral properties in the tax system is also important when defining investment based tax deductions.

The petroleum taxation system is intended to be neutral, so that an investment project that is profitable before tax is also be profitable after tax

Net profit

In general, only the company’s net profit is taxable. Exemptions, such as royalties, are no longer a part of the tax system. Deductions are allowed for all relevant costs, including costs associated with exploration, research and development, financing, operations and decommissioning.

Consolidation between fields is allowed. This means that losses from one field, or exploration costs, can be written off against the company’s income from operations elsewhere on the Norwegian shelf.

Loss carry forward

Companies that do not have any taxable income may carry forward losses and uplift to subsequent years, with interest. These rights follow the ownership interest and may be transferred. Companies may also apply for a refund of the tax value of exploration costs in connection with the tax assessment. These rules are intended to ensure that exploration costs are treated in the same way for tax purposes regardless of whether or not a company is liable to pay tax.

What is the reimbursement system for exploration costs?

The reimbursement system was introduced in 2005 to reduce the entry barriers for new actors and encourage economically viable exploration activity.

Under this system, companies that are making a loss may choose between requesting an immediate refund of the tax value of exploration costs from the taxation authorities and carrying forward the losses to a later year when the company has a taxable income. If a company chooses the immediate payment option, the exploration costs cannot be deducted from income in later tax assessments.

This system ensures that the value of the tax deduction is the same whether or not a company is liable to pay tax, and that all companies are treated equally.

It takes a long time from a discovery is made until it is developed and put in production. 10-15 years is not uncommon. Carrying forward losses all these years is financially challenging for the companies. The reimbursement system is therefore important for companies that are not yet liable to pay tax.

Investment based deductions

When the basis for ordinary tax and special tax is calculated, investments are written off using straight-line depreciation over six years from the year the expense was incurred.

To shield normal returns from the special tax, an extra deduction is allowed in the special tax base, called uplift. This currently amounts to 21,6 % of the investments (5.4 per year for four years starting with the investment year). In 2016 the total uplift was 22 %.

Norm pricing

In many instances, petroleum produced by companies operating on the Norwegian continental shelf is sold to affiliated companies. It is important for the Norwegian government revenues that oil and gas sold from Norway is taxed on the basis of market prices. To assess whether the prices agreed by affiliated companies are comparable to those that would have been agreed by two independent parties, the authorities can set norm prices that must be used when calculating taxable income for the tax assessment.

The Petroleum Price Council is responsible for setting norm prices, which it does after collecting information from the companies and holding meetings with them. The norm price system applies to various types and qualities of petroleum. For gas, the actual sales prices are used.

Calculation of petroleum tax
Calculation of petroleum tax (Source: The Ministry of Petroleum and Energy)
Updated: 15.05.2017
Anunțuri
Acest articol a fost publicat în PAMANT - PADURI - RESURSE NATURALE. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s